keskiviikko 13. lokakuuta 2010

Cruise control

Topic: (eng) cruise control grip, (fin) vakionopeudensäädin, (dk) fartpilot greb
Original language: Danish

COPIED FROM: http://vwfanatic.dk/Tips/Golf5GRA.html


Rensning af fartpilot (GRA) greb
i Volkswagen Golf 5, Jetta, Touran og Caddy.
 
 Det er meget udbredt på Golf 5, Jetta, Touran og Caddy at grebet til fartpiloten svigter.
Det udmønter sig som regel i at kontakterne periodisk ikke virker,
eller at fartpiloten deaktivere sig selv under kørsel og ikke kan tændes igen.
Efter at bilen har været slukket virker den typisk igen i en periode.
Fejlen udvikler sig til at blive oftere og oftere, for til sidst at være konstant.
---
Hvis man udlæser fejllageret vil der typisk være  fejl på 01 Motorstyring:
18104 Databus - motor/transmission-
Usandsynligt signal fra ratstammeelektronik (sporadisk).
Hvis man så kigger på 16 Ratstamme elektronik:
00895 Kontakt til fartpilot - E45 defekt (sporadisk).
---
Værkstedets løsning er så at udskifte hele armen/grebet.
Hvis de vil gøre det på garanti eller kulance er det jo OK.
Men er garantien udløbet og man selv skal betale er det værd at prøve at rense den selv.
Jeg fik selv problemet første gang omkring 85.000 km og ved ca. 92.000 var fartpiloten ubrugelige.
Jeg rensede så kontakten og har i skrivende stund kørt en måned og over 3.000 km uden at have haft problemet.

Inden du går i gang:
Vær opmærksom på at du skal bruge kontaktrens eller lign. til at rengøre kontakterne med.
Du må under ingen omstændigheder bruge opløsningsmidler på kontakter og kontaktflader.
Kontaktrens kan købes i mange elektronik og computer forretninger, eller i netbutikker.
Prøv blot at søge på kontaktens.
Det ville også være en god ide at anskaffe sig en glasfiberbørste samt noget
isopropyl alkohol til at rense kontaktpunkterne med.

Fartpilot (GRA)
Man skal ikke engang afmontere armen.
Den kan blot skilles af ved at vippe bagsiden af.
(Ved de røde pile)
Brug en lille plastik kile (f.eks. tupperware appelsinskræller :) )
til at åbne kontakten med.
Fartpilot (GRA)
Når grebet er åbent kan man tage hele kontaktmodulet ud.
Afmonter det fra kablet.
(Ved den røde pil)
Fartpilot (GRA)
Sådan ser kontakt modulet ud.
E45 kontakten er den halvcirkel formede vippe kontakt som sidder for oven.
Inden du adskiller bør du nøje studere hvordan det virker, så du kan samle den igen.
Afmonter printpladen ved skrue det to torx skruer ud.
Fartpilot (GRA)
Kontaktmodulet set fra den anden side, bemærk funktionen.
E45 kontakten køre hen over kontaktfladen på printet.
(Se nedenfor)
Fartpilot (GRA)
Kontakterne ved pilene er SET og RESUME knappen og det fejler som
regel ikke noget, men man kan lige så godt give dem et lille skud kontatkrens.
Selve problemet er oftest det sorte kontakt område (øverste cirkel)
og de fire kontakt fingre (nederste cirkel).
Det er E45 kontakten.
Det sorte område renses med kontakt rens og tøres godt af med en blød klud.
Være meget opmærksom på ikke at beskadige kontaktfladen.
Undgå brug af opløsningsmidler.
De fire kontakt fingre renses enten med isopropyl på en vatpind,
eller aller bedst med en glasfiber rensebørste.
Rens ligeledes det tre stik punkter på kanten af printet.
(til højre i den øverste cirkel)
Herefter kan det hele samles i modsat rækkefølge.



Copied from: http://vwfanatic.dk/Tips/Golf5GRA.html

Ei kommentteja: